סליחות (שו"ת)
מתוך שיעורי הרב שלמה אבינר
סליחות בארמית
ש: למה אין לומר סליחות בארמית ביחיד?
ת: זה דין כללי. שו"ע או"ח קא ד. אבל יחיד יכול בבית-הכנסת גם אם הציבור אוחז במקום אחר. פס"ת תקפא 78.
נשים וסליחות
ש: האם נשים חייבות בסליחות? ולמה לא, הרי זה מדין תשובה?
ת: לא חייבות. זה מנהג והן לא קיבלו עליהן. ודאי חייבות בתשובה, אבל הן בוחרות את דרכי התשובה.
זמן סליחות
ש: מתי לומר סליחות?
ת: באשמורת האחרונה של הלילה שהן שלש שעות אחרונות, ויש נוהגים אחרי חצות. פסקי תשובות (תקפא ב).
ש: האם מותר גם אחרי עלות השחר?
ת: כן. מי שאין לו כח, רשאי. שם.
ש: האם אפשר לפני חצות, מחמת עייפות?
ת: ספרדים אינם אומרים, ואם אין מנין אחר, ידלג על י"ג מידות. אשכנזים, יש מקילים בלית ברירה, בשעתיים שלפני חצות. שם (שו"ת יחוה דעת א מד. שו"ת אגרות משה או"ח ב קה).
ש: ספרדים שהקימה מוקדם לסליחות גורמת שלא יעשו את עבודתם כראוי, וכן תלמידי ישיבה, מה לעשות?
ת: יצמצמו את ימי הסליחות לשני וחמישי או יאמרו לפני מנחה. שו"ת יחוה דעת ט מו.
ש: האם מותר לומר סליחות ביחידות?
ת: כן. אך אין אומרים י"ג מידות (והרוב מתירים בטעמים). וכן כל הבקשות בארמית. שו"ע או"ח תקסה א. מ"ב תקפא ד. ועולי מרוקו כן אומרים אותן בקשות.
ש: מה הדין אם באמצע יצאו אנשים ואין מנין?
ת: אם נשארו ששה, ימשיכו ויאמרו קדיש בסוף. מ"ב תקפא ד. אבל בלי י"ג מידות. אך בקשות בארמית אפשר כמו קדיש.
ש: מה דין יחיד שמגיע לי"ג מידות אחרי שהציבור גמר לאומרם?
ת: לא יאמר.
ש: האם אשכנזי יכול להצטרף לסליחות של הספרדים כדי לטעום טעם החויה?
ת: כל אחד צריך להתפלל כנוסח אבותיו. אם אין מנין כזה, יתפלל איפה שיש, אבל כנוסח שלו. ועבודת ד' היא לא לשם חויה אלא לשם הויה.
סליחות וברכות התורה
ש: האם לומר ברכות התורה לפני סליחות?
ת: כן. כי אומרים פסוקים, ואף על פי שהם נאמרים דרך תפילה. שו"ע או"ח מו ט מ"ב כז.
תיקון חצות או סליחות
ש: שמעתי שמי שאין לו זמן, עדיף תיקון חצות על פי סליחות?
ת: זה במי שנוהג תיקון חצות בקביעות, אבל שניהם באים מכח מנהג, ותיקון חצות כל העם לא קיבל, וסליחות כן קיבל, לכן סליחות קודמת.
[והגר"ח קניבסקי מובא בדעת נוטה ט עונה: כרצונו – רשם מ"צ.]
סליחות דרך הרדיו
ש: האם יוצאים ידי חובה על ידי שמיעת סליחות דרך רדיו או אן לויין?
ת: לא. כי אין שומעים קול אדם אלא קול מכשיר וכן אין כאן מנין (שו"ת מנחת שלמה א ט. שו"ת אגרות משה או"ח ד צא).
ש: אפשר לענות אמן?
ת: כן, אם זה שידור ישיר, כי אנו יודעים שבאותו רגע נאמרו אותם דברי קדושה. וכן בבית כנסת באלכסנדריה ענו אמן על פי סימון הגבאי. סוף סוכה (נב א).
מכניסי רחמים
ש: כיצד בסליחות אנו מתפללים למלאכים "מכניסי רחמים"? האין זו עבודה זרה?
ת: הכוונה שאנו מתפללים לד' שיצוה למלאך. כמתפלל שהארץ תתן פריה.
סליחות לבנות
ש: אני מארגן תפילת סליחות לבנות בבית הספר. מה אפשר לומר?
ת: הכל מלבד קדיש, י"ג מידות ופסקאות בארמית.
סליחות בתימן
ש: האם סליחות במנין מתחילת אלול הן חובה לתימנים כדין או מנהג ראוי?
ת: מנהג ותקנה קדומה שהתקבלה בכל יהדות תימן.
בגדי שבת לסליחות במוצאי שבת לאשכנזים
ש: האם צריך ללבוש בגדי שבת בהתחלת סליחות במוצאי שבת?
ת: לא. אפשר בגדי חול.
[והגרש"ז אוירבך לבש בגדי חול כשהלך לומר סליחות ראשונות של "מוצאי מנוחה" ואמר שאין שייכות בין סליחות אלו לשבת, אלא שייכים הם לימות החול. מגד גבעות עולם עמ' צז – רשם מ"צ.]